« Nazaj na Letnik 12 (2003), Številka 1
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Povezanost čustvene inteligentnosti z nekaterimi vidiki psihosocialnega funkcioniranja pri učencih osnovne in srednje šole
Sonja Pečjak in Katja Košir
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 39 |
Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 5. april 2003
Povzetek: V prispevku se osredotočamo na problematiko merjenja emocionalne inteligentnosti pri otrocih in mladostnikih ter na povezanost konstrukta emocionalne inteligentnosti z nekaterimi vidiki psihosocialnega funkcioniranja pri učencih osnovne in srednje šole. Pristope k merjenju emocionalne inteligentnosti bi v grobem lahko razdelili v dve skupini: prvi pristop, ki pojmuje emocionalno inteligentnost kot mentalno sposobnost in drugi, ki obravnava čustveno inteligentnost kot skupek/konstrukt osebnostnih lastnosti. V raziskavi smo uporabili Bar-Onov vprašalnik emocionalne inteligentnosti (BarOn Emotional Quotient Inventory: Youth Version, 2000), ki meri emocionalno inteligentnost kot osebnostno značilnost. Namen prispevka je dvojen: prvič, preveriti psihometrične značilnosti vprašalnika in drugič, ugotoviti povezanost emocionalne inteligentnosti z nekaterimi pokazatelji psihosocialnega funkcioniranja - socialno sprejetostjo učencev v razredu, različnimi dimenzijami samopodobe in zaznavami učencev s strani sošolcev na različnih vedenjskih področjih. Na vzorcu 282 učencev osnovne in srednje šole smo ugotovili, da ima vprašalnik EQ-i:YV primerno zanesljivost in faktorsko veljavnost, vprašljiva pa je konstruktna veljavnost vprašalnika. Emocionalna inteligentnost, kot jo meri uporabljeni vprašalnik, se namreč ne povezuje pomembno z merami socialne sprejetosti in zaznavami učencev s strani vrstnikov na določenih vedenjskih področjih. Ugotovili pa smo pomembno povezanost med merami emocionalne inteligentnosti in samopodobo učencev. Dobljeni rezultati potrjujejo ugotovitve drugih avtorjev, da je pri nadaljnjem preučevanju emocionalne inteligentnosti smiselno razvijati predvsem merske instrumente, ki merijo emocionalno inteligentnost kot sposobnost.
Ključne besede: čustvena inteligentnost, merjenje, osebnostne lastnosti, socialna sprejetost, samopodoba, učenci