« Nazaj na Letnik 9 (2000), Številka 2
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Razvojna psihologija na prelomu tisočletja – samokritična psihologija
Marcela Batistič Zorec
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 31 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 1. junij 2000
Povzetek: V prispevku so tematizirane novejše razprave v razvojni psihologiji, ki so se pod vplivom postmodernizma pojavile v osemdesetih letih. V njih se namesto samozadovoljnega poveličevanja lastne znanosti vse bolj uveljavljajo samokritična razmišljanja, ki se ukvarjajo s ponovnim proučevanjem, dekonstrukcijo in reinterpretacijo zgodovine te znanosti ter njenih temeljnih predpostavk. Opisanim razpravam je skupna kritika pozitivizma v psihologiji in kritika predpostavke o obstoju univerzalnega otroštva, ki zanemarja socialni kontekst. Kritično analizirajo tudi doslej samoumevne predpostavke o 'razvoju' in 'otroku', proučujejo problem aplikacije razvojne psihologije na področje vzgoje in izobraževanja ter razmišljajo o novih metodah in pristopih, ki v raziskovanje vključujejo tudi perspektive 'subjektov' proučevanja, to je zlasti otrok in njihovih staršev.
Ključne besede: razvojna psihologija, socialna konstrukcija, otroštvo, pozitivizem, zgodovina psihologije, perspektiva subjektov raziskovanja