« Nazaj na Letnik 12 (2003), Številka 4
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Analiza dejavnikov, ki vplivajo na motiviranost brezposelnih za izobraževanje
Marko Radovan
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 13 |
Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 7. december 2003
Povzetek: V članku so predstavljeni rezultati raziskave, s katero smo ugotavljali primernost uporabe teorije razumne akcije (TRA, Ajzen in Fishbein, 1980) kot modela za napovedovanje in razumevanje izobraževalnih namer in aspiracij brezposelnih, ki so bili vključeni v izobraževanje v okviru Programa 5000. Na podlagi empiričnih dognanj drugih avtorjev je bila v osnovni model TRA dodana še mera samoučinkovitosti (Bandura, 1997) kot tretji neodvisni dejavnik motivacije za izobraževanje. V raziskavo je bilo vključenih 326 brezposelnih oseb, starih od 16 do 49 let. Rezultati raziskave so pokazali, da so edini pomemben dejavnik neposrednih izobraževalnih namer brezposelnih subjektivne norme, ki pojasnjujejo 38 % variance v nameri (p < 0.001). Stališča do izobraževanja in samoučinkovitost nimata pomembnega vpliva na le-to. Omenjeni dve spremenljivki vplivata predvsem na izobraževalne aspiracije in pričakovanja brezposelnih. Ugotovitve raziskave so pokazale, da na izobraževalne cilje brezposelnih bolj vplivajo zunanji dejavniki kot njihova pričakovanja o potrebnosti izobraževanja in njihovi uspešnosti v njem.
Ključne besede: motivacija, izobraževanje, teorija razumne akcije, izobraževanje odraslih, stališča, samoučinkovitost, brezposelni