« Nazaj na Letnik 13 (2004), Številka 1
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Struktura osebnosti pri slovenskih triletnikih: vprašalnik individualnih razlik med otroki
Maja Zupančič in Tina Kavčič
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 39 | Napisan v angleščini. | Objavljeno: 13. maj 2004
Povzetek: V prispevku predstavljava podatke o veljavnosti novega starostno in kulturno decentriranega pripomočka za ugotavljanje individualnih razlik med otroki, starimi od 3 do 12 let (Vprašalnik individualnih razlik med otroki – VIRO). Vprašalnik so avtorji razvili v okviru mednarodnega projekta, postavke v vprašalniku pa temeljijo na starševih prostih opisih otrokove osebnosti. V vzorec pričujoče študije je bilo vključenih tristo dvainpetdeset triletnih slovenskih otrok, ki so jih na petnajstih VIRO lestvicah neodvisno ocenile njihove mame, očeti in vzgojiteljice v vrtcu. Vzgojiteljice so pri istih otrocih ocenile tudi njihovo socialno prilagajanje, in sicer na Vprašalniku socialnega vedenja. V prispevku prikazujeva zadovoljive merske značilnosti otroških lestvic osebnosti, ki sestavljajo VIRO, t.j. njihovo notranjo zanesljivost, skladnost med več ocenjevalci, ki otroka opazujejo v različnih kontekstih, in podatke o povezanosti lestvic z drugimi merami individualnih razlik (socialna kompetentnost in oblike manj prilagojenega vedenja). Faktorsko strukturo VIRO lestvic prikazujeva za vsako skupino ocenjevalcev posebej in jo primerjava s strukturo, ki so jo raziskovalci ugotovili v drugih državah. Faktorska struktura lestvic je med mamami in očeti pokazala na zelo podobno sestavo štirih dimenzij otrokove osebnosti (ekstravertnost, vestnost, sprejemljivost in nevroticizem), medtem ko je bila med vzgojiteljicami njihova zaznana organizacija otrokove osebnosti (predstavljajo jo kombinirani dimenziji vestnost/odprtost in ekstravertnost/nevroticizem ter dimenzija sprejemljivost) nekoliko manj diferencirana v primerjavi s starševo.
Ključne besede: osebnost, dimenzije, poteze, veljavnost, zgodnje otroštvo