« Nazaj na Letnik 13 (2004), Številka 1
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Strukturalna analiza govorne motnje pri lažje duševno manj razvitih otrocih
Franc Smole
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 27 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 13. maj 2004
Povzetek: V raziskavi nas je zanimala struktura govorne motnje lažje duševno manj razvitih otrok. Izbranih je bilo 100 učencev od 1. do 4. razreda, ki so obiskovali logopedsko obravnavo. Za določanje razumevanja govora so bile uporabljene Reynellove razvojne lestvice govora, za oceno artikulacije pa tripozicijski test za oceno artikulacije. Z Benderjevim testom smo določali otrokovo mentalno starost in ugotavljali znake psihične disfunkcije organske narave. Za področje fonološkega zavedanja je bil apliciran test motenj branja in pisanja. Fluentnost govora je bila ocenjevana z Rileyevim testom. Za določanje govorno- jezikovnih nivojev smo priredili ocenjevalne lestvice, prav tako za motoriko govoril in rok. Iz usmeritvene dokumentacije so bili povzeti podatki o rezultatih psihološkega testiranja in podatki o družini. Učitelji so ocenjevali otrokovo socialno vedenje v šolskih situacijah. S faktorsko analizo smo določili šest dejavnikov, ki določajo hierarhično strukturo govorne motnje, in ugotovili, da so znaki možganske oškodovanosti otroka dejavnik, ki najbolj vpliva na njegovo mentalno starost. Rezultati raziskave lahko pomagajo logopedom pri določanju logopedskega obravnavanja lažje duševno manj razvitih otrok.
Ključne besede: govorna motenost, jezikovna motenost, otroci, blažja motnja duševnega razvoja, strukturalna analiza, kognitivne sposobnosti, motorične sposobnosti