« Nazaj na Letnik 9 (2000), Številka 3
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Predstavitev prve poskusne oblike ocenjevalne lestvice socialne prilagojenosti predšolskih otrok (OLSP) ter njene konstruktne veljavnosti
Maja Zupančič, Alenka Gril in Tina Kavčič
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 14 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 1. september 2000
Povzetek: V prispevku predstavljamo prvo slovensko poskusno obliko psihološkega instrumenta Ocenjevalna lestvica socialne prilagojenosti predšolskih otrok (OLSP). Prevedle in priredile smo ga iz ameriškega izvirnika Social competence and behavior evaluation (SCBE) avtorjev LaFreniera in Dumasa (1995). V prvi pilotni študiji, ki predstavlja začetni korak k standardizaciji tega merskega instrumenta v Sloveniji, je sodelovalo 18 vzgojiteljic. Z OLSP in z Vprašalnikom vedenjskih reakcij - VVR (Horvat, 1985) so ocenile obnašanje 95-ih otrok iz Ljubljane, v starosti od 64 do 75 mesecev. Rezultati študije kažejo, da so posamezne temeljne in sestavljene lestvice OLSP ustrezno notranje skladne. Prevod izvirne oblike SCBE se je v prvi študiji izkazal za veljaven merski pripomoček, saj so vse temeljne lestvice pripadale tistim sestavljenim lestvicam, ki jim pripadajo tudi v izvirniku. Poleg tega so temeljne in sestavljene lestvice konvergirale k istim konstruktom kot lestvice na podobnem, v Sloveniji že preizkušenem instrumentu (VVR), ki merijo podobna otrokova obnašanja v vrtcu, kot naj bi jih meril OLSP. Z namenom, da bi še nekoliko povečale zanesljivost instrumenta, smo na podlagi ocene korelacij posameznih izvirnih in alternativnih postavk z lestvicami, ki jim pripadajo, oblikovale drugo poskusno obliko instrumenta.
Ključne besede: socialna kompetentnost, predšolski otroci, notranja skladnost, konvergentna veljavnost, diskriminativna veljavnost, ocenjevalne lestvice, socialna prilagojenost, Slovenija