« Nazaj na Letnik 17 (2008), Številka 4
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Velikih Pet: Nova spoznanja slovenskih raziskav o osebnosti otrok
Maja Zupančič
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 128 | Napisan v angleščini. | Objavljeno: 30. december 2008
Povzetek: V prispevku predstavljam pregled novih raziskav o osebnostnih potezah otrok in zgodnjih mladostnikov ter se posebej osredotočam na ugotovitve slovenskih študij. Pri odkrivanju predhodnikov Velikih pet v odraslosti poudarjam strategijo prostih opisov za ocenjevanje osebnosti otrok in mladostnikov. Rezultati raziskav kažejo, da starši celo dojenčke in malčke opisujejo z značilnostmi, ki jih lahko večinoma razvrstimo v kategorije Petfaktorske taksonomske sheme. Porazdelitve opisnikov nakazujejo določene razvojne vzorce iz najzgodnejših obdobij v zgodnje mladostništvo in majhne medkulturne razlike. Na podlagi vsakdanjega besednjaka, ki ga starši uporabljajo za opisovanje svojih otrok v različnih deželah, so avtorji oblikovali ekološko veljavne merske pripomočke. Vprašalnik medosebnih razlik med otroki (VMRO; Halverson idr., 2003) je bil zasnovan kot starostno in kulturno nevtralen pripomoček in ga pogosto uporabljamo v Sloveniji. Prikaz prečnih študij, ki temelji na ocenah izraznosti osebnostnih potez otrok/mladostnikov, starih od 3 do 14 let, pri VMRO, daje vpogled v razlike med starostnimi skupinami, spoloma, kulturami in poročevalci. Na podlagi vzdolžnega preučevanja osebnostnih potez otrok predstavljam pregled ugotovitev o različnih vidikih doslednosti ocen iz zgodnjega otroštva v srednje otroštvo, kot tudi doslednosti med poročili različnih ocenjevalcev otrokove osebnosti. V nadaljevanju povzemam rezultate o sočasni in vzdolžni napovedni vrednosti osebnostnih potez, kot jih merimo z VMRO, za socialni razvoj in učno uspešnost otrok/mladostnikov. Poleg spoznanj, pridobljenih z metodo, ki se osredotoča na poteze, posredujem izsledke analiz, ki temeljijo na pristopu, osredotočenem na posameznika. S slednjim smo prepoznali več notranje ponovljivih tipov osebnosti pri otrocih, ki jih opisujem z vidika strukturne stalnosti v času in med poročevalci, doslednosti v pripadnosti otrok posameznim tipom osebnosti in napovedne vrednosti tipov v primerjavi s potezami. Ob koncu povzemam smernice za nadaljnje raziskovanje razvoja osebnosti otrok, vključno z novimi metodami ocenjevanja in preučevanja zvez med zgodnjimi osebnostnimi potezami ter pomembnimi razvojnimi izidi.
Ključne besede: otroštvo, zgodnje mladostništvo, osebnostne poteze, model Velikih Pet, ocenjevanje, Slovenija