« Nazaj na Letnik 18 (2009), Številka 3
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Osebnostne lastnosti in emocionalna inteligentnost kot prediktorji psihološkega blagostanja učiteljev
Andreja Avsec, Polona Masnec in Luka Komidar
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 155 | Napisan v angleščini. | Objavljeno: 17. november 2009
Povzetek: V raziskavi smo preverjali napovedno veljavnost petih velikih faktorjev osebnosti in treh dimenzij emocionalne inteligentnosti za psihološko blagostanje učiteljev osnovnih in srednjih šol. Kljub temu, da več raziskav poroča o precejšnjem prekrivanju samoocenjevalne emocionalne inteligentnosti z osebnostnimi lastnostmi, smo predvidevali, da emocionalna inteligentnost vseeno pojasnjuje pomemben delež variance blagostanja, saj konstrukt emocionalne inteligentnosti vključuje različne sposobnosti ravnanja z emocijami, pomembne za posameznikovo uspešno funkcioniranje v življenju. Skupaj 152 učiteljev in učiteljic je izpolnilo vprašalnik osebnostnih lastnosti BFI, vprašalnik emocionalne inteligentnosti ESCQ in skrajšano obliko vprašalnika psihološkega blagostanja RPWB. Rezultati so potrdili napovedno veljavnost osebnostnih lastnosti, saj napovedujejo 22 do 43 % variance različnih področij blagostanja. Napovedna veljavnost emocionalne inteligentnosti pa ob kontroliranju vpiva osebnostnih lastnosti sicer doseže nivo 1-odstotnega tveganja, vendar je praktična vrednost tega doprinosa zanemarljiva, saj pojasnjuje le 1–3 % variance. Lahko zaključimo, da naši rezultati kažejo na preveliko prekrivanje med osebnostnimi lastnostmi in emocionalno inteligentnostjo, če jo merimo z vprašalnikom ESCQ.
Ključne besede: čustvena inteligentnost, osebnostne lastnosti, psihološko blagostanje, učitelji, Vprašalnik petih velikih faktorjev osebnosti BFI, Vprašalnik psihološkega blagostanja RPWB, Vprašalnik emocionalne kompetentnosti ESCQ-45