« Nazaj na Letnik 19 (2010), Številka 1
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Nevropsihologija glasbe – razvijajoče se področje psihologije
Katarina Habe
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 98 | Napisan v angleščini. | Objavljeno: 11. maj 2010
Povzetek: Povezanost glasbe in možganov je predmet zanimanja psihologov, glasbenikov in nevroznanstvenikov. V zadnjih letih je to področje doseglo največji razcvet izmed vseh področij glasbene psihologije. Namen pričujočega članka je predstaviti poglavitna spoznanja številnih raziskav s področja glasbene nevropsihologije v tujini in v Sloveniji, klasificirati dosedanje raziskave s tega področja v večje kategorije in napovedati smernice nadaljnjega razvoja. Obstaja več nivojev raziskovanja na področju nevropsihologije glasbe: (1) analiza normalnih in abnormalnih psiholoških in fizioloških funkcij, ki determinirajo osnovne principe in načine, s katerimi človeški možgani predelujejo, kodirajo, skladiščijo in ustvarjajo glasbo ter (2) opis kliničnih deficitov v glasbeni percepciji, kogniciji in glasbenem ustvarjanju, ki izhajajo iz lokaliziranih ali difuznih okvar živčnega sistema. Poglavitne teme, s katerimi se ukvarja glasbena nevropsihologija so modeli glasbenega procesiranja, prirojene in pridobljene motnje glasbenega procesiranja, uporaba metod možganskega slikanja med glasbenim procesiranjem in uporaba glasbe kot kliničnega in terapevtskega sredstva. Čeprav so se v Sloveniji izvajale raziskave s tega področja od leta 2003 dalje, pa je bil ključni "formalni" korak v smeri prepoznavanja povezanosti možganov in glasbe narejen v letu 2009 v okviru Tedna možganov, v organizaciji društva Sinapsa.
Ključne besede: nevropsihologija, glasba