« Nazaj na Letnik 19 (2010), Številka 3
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Preliminarna raziskava merskih značilnosti Vprašalnika o odnosih s starši (VOS)
Ana Kozina, Mojca Rožman in Tina Rutar Leban
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 46 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 29. november 2010
Povzetek: V prispevku predstavljamo razvoj Vprašalnika o odnosih s starši (VOS) in njegove merske značilnosti. Vprašalnik je nastal na podlagi opredelitve vzgojnih slogov D. Baumrind (1967) ter 3D modela vzgoje Milivojevića in sodelavcev (2004). Osnovna predpostavka zaradi katere smo vprašalnik razvili je, da se učni dosežki učencev in njihovi odnosi s starši pomembno povezujejo. Vprašalnik ugotavlja učenčevo zaznavo odnosa s starši in meri tri faktorje: (a) avtoritativni vzgojni slog in avtonomija, (b) avtoritarni vzgojni slog in (c) nagrajevanje. Na priložnostnem vzorcu učencev sedmih, osmih in devetih razredov osnovnih šol v Sloveniji (N = 333) se je vprašalnik izkazal kot zanesljiv (,72 > α < ,95) in občutljiv (povprečni r = ,67). Rezultati kažejo pomembne razlike med spoloma v zaznavanju avtoritativnega vzgojnega sloga in avtonomije ter nizke povezave med učnimi dosežki in učenčevo zaznavo odnosov s starši.
Ključne besede: vzgojni slogi, učni uspeh, odnos med starši in otroci, razvoj vprašalnika, psihometrične značilnosti