« Nazaj na Letnik 10 (2001), Številka 1
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Preliminarna študija merskih značilnosti Lestvice samoučinkovitosti
Špela Frlec in Gaj Vidmar
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 29 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 1. marec 2001
Povzetek: Prispevek predstavlja koncept samoučinkovitosti, ki se doslej v slovenskem prostoru še ni uporabljal v empiričnih raziskavah s področja psihologije, in analizira izbrane merske značilnosti prevedene in prirejene lestvice posplošene samoučinkovitosti (LSU, avtor Schwarzer). V teoretičnem uvodu je poudarek na samoučinkovitosti v organizacijskem kontekstu, primerjavi samoučinkovitosti s samospoštovanjem in Bandurovi socialno-kognitivni paradigmi. Analize temeljijo na vzorcu 120 študentov, dopolnjujejo pa jih primerjave z vzorcem 15 zaposlenih. Poleg LSU smo uporabili lestvico samoregulacije (prav tako prvič prenešeno v slovenski prostor), standardno lestvico anksioznosti in lestvico samozavesti. Lestvica samoučinkovitosti je analizirana podrobneje – tudi na nivoju posameznih postavk, ostali trije instrumenti pa so obravnavani le kot celote. Zanesljivost LSU z vidika interne konsistentnosti se je pokazala kot ustrezna (α 0,77 za študente oziroma 0,87 za zaposlene). Študija je potrdila sočasno veljavnost lestvice skozi konvergentnost pokazateljev (visoko pozitivno korelacijo s sorodnima lestvicama ter visoko negativno korelacijo z lestvico anksioznosti). V prid konstruktne veljavnosti LSU govori tudi odsotnost razlik v samoučinkovitosti in z njo povezanih osebnostnih lastnostih med skupinami študentov (različnih smeri oziroma letnikov), kakor tudi statistična pomembnost razlik med vzorcema študentov in zaposlenih na vseh uporabljenih lestvicah.
Ključne besede: samoučinkovitost, samoregulacija, psihometrične lestvice, zanesljivost, veljavnost