« Nazaj na Letnik 10 (2001), Številka 1
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Uporaba kognitivnih tehnik pri delu z duševno prizadetimi in njihovimi starši
Nada Pečavar
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 16 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 1. marec 2001
Povzetek: Duševno prizadete osebe same ne iščejo strokovne pomoči, ampak se začne obravnava na pobudo staršev oziroma strokovnih delavcev, ki se pritožujejo nad motečim vedenjem. Vendar je nemogoče spremeniti otrokovo vedenje, ne da bi odrasli spremenili svoje reakcije do njega. To pa pogosto zahteva predelavo njihovih disfunkcionalnih avtomatskih misli. Te se lahko nanašajo na zahteve, ki jih postavljamo in so povezane z osnovnimi principi tega pristopa, ali na njihov odnos do otrokove prizadetosti, njegove prihodnosti... V obravnavi skušamo po eni strani vplivati na zmanjševanje motečega vedenja in po drugi na izgrajevanje željenih reakcij. Pogosteje se uporabljajo vedenjske tehnike, ki so bolj primerne za omenjeno populacijo glede na njene značilnosti. Vendar to ne pomeni, da so kognitivne tehnike pri njih neuporabne. V tuji literaturi so navedene študije zmerno duševno prizadetih oseb, pri katerih so delali na notranjem pogojevanju in so bile v postopek vključene predstave, domišljija. V pričujočem prispevku so opisani primeri uporabe kognitivnih tehnik pri lažje in zmerno duševno prizadetih osebah in njihovih starših.
Ključne besede: duševna prizadetost, vedenjsko-kognitivna terapija, kognitivne tehnike, avtomatske misli