Spletna stran Psiholoških obzorij uporablja piškotke za namene avtentikacije uporabnikov po prijavi na spletno stran, morebitno stalno prijavo na željo uporabnika in za namen beleženja števila ogledov posameznih strani Psiholoških obzorij.
Ali se strinjate, da na vaš računalnik (brskalnik) naložimo piškotke za te namene? Svojo odločitev lahko kasneje tudi spremenite na strani Zasebnost.

Želim izvedeti več

Psihološka obzorja :: Horizons of Psychology

Znanstveno-strokovna psihološka revija Društva psihologov Slovenije

Indeksirana v:
Scopus
PsycINFO
Academic OneFile

Smo člani DOAJ in CrossRef

sien
VSEBINA ZA AVTORJE PREDSTAVITEV UREDNIŠTVO POVEZAVE

Iskalnik

Moj račun

Članki z največ ogledi

 

« Nazaj na Letnik 21 (2012), Številka 2

flag Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka


Spreminjanje prepričanj učiteljev o samoevalvaciji šole ter vpliv na vedenje učiteljev in dosežke učencev

Alenka Hauptman

pdf Polno besedilo (pdf)  |  Ogledi: 61  |  flagNapisan v slovenščini.  |  Objavljeno: 3. februar 2013

pdf https://doi.org/10.20419/2012.21.360  |  Citati: CrossRef (0)

Povzetek: Namen raziskave, ki je predstavljena v prispevku, je bilo ugotoviti, ali lahko različni načini spodbujanja samoevalvacije na šoli vplivajo na spreminjanje prepričanj učiteljev o samoevalvaciji, pa tudi na njihovo vedenje v razredu ter na dosežke učencev. Samoevalvacija je v slovenskih šolah namreč zakonsko določena, vendar pa ni enotnih navodil o načinih izvedbe, pa tudi ne sistematičnih raziskav o njeni učinkovitosti. V raziskavi je sodelovalo 111 učiteljev 4. razreda iz 59 slovenskih šol ter 2153 njihovih učencev. Raziskava je bila zasnovana kot eksperiment s tremi skupinami šol in dvema ločenima preverjanjema, vključeno pa je bilo tudi preverjanje trajnosti sprememb prepričanj in vedenja učiteljev. Skupine smo ločili glede na aktivnosti samoevalvacije; prva skupina je bila kontrolna, drugi dve pa smo ločili glede na intenzivnost spodbujanja samoevalvacije. Od učiteljev smo pridobili podatke o njihovih stališčih glede samoevalvacije ter o njihovem vedenju v razredu, od učencev pa, poleg podatkov o vedenju njihovih učiteljev, tudi dosežke pri matematiki in naravoslovju na začetku in koncu šolskega leta. Razlike med skupinami smo pričakovali predvsem na ravni prepričanj učiteljev o samoevalvaciji, pa tudi v vedenju učiteljev ter dosežkih učencev. Rezultati kažejo, da so prepričanja precej stabilna, saj je za spremembo potrebno veliko časa. V raziskavi nismo uspeli dokazati vpliva spodbujanja procesa samoevalvacije na spreminjanje prepričanj, kar je zelo verjetno posledica omejitev raziskave. Sprememba prepričanj je osnova za spreminjanje vedenja in dosežkov, vendar pa se to zgodi v daljšem časovnem okviru.

Ključne besede: šole, samoevalvacija, učitelji, prepričanja učiteljev, učna uspešnost


Citiraj:
Hauptman, A. (2012). Spreminjanje prepričanj učiteljev o samoevalvaciji šole ter vpliv na vedenje učiteljev in dosežke učencev [Changing teacher's beliefs about school self-evaluation and the impact on teacher behaviour and student achievement]. Psihološka obzorja, 21(2), 19–28. https://doi.org/10.20419/2012.21.360


Seznam literature v članku


Brejc, M. in Zavašnik Arčnik, M. (2010). Samoevalvacija v šolah [School self-evaluation] (Interno delovno gradivo). Ljubljana: Državni izpitni center.

Creemers, B. P. M. (1994). The effective classroom. London: Cassell.

Creemers, B. P. M. in Kyriakides, L. (2008). The dynamics of educational effectiveness: A contribution to policy, practice and theory in contemporary schools. Oxon: Routledge.

Demetriou, D. in Kyriakides, L. (2012). The impact of school self-evaluation upon student achievement: A group randomisation study. Oxford Review of Education, 38(2), 149–170. CrossRef

Fang, Z. (1996). A review of research on teacher beliefs and practices. Educational Research, 38(1), 47–65. CrossRef

Guskey, T. R. (1986). Staff development and the process of teacher change. Educational Researcher, 15(5), 5–12. CrossRef

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of meta-analyses relating to achievement. Oxon: Routledge.

Hofman, R. H., Dijkstra, N. J. in Hofman, W. H. A. (2009). School self-evaluation and student achievement. School Effectiveness and School Improvement, 20(1), 47–68. CrossRef

Hunzicker, J. (2004). The beliefs-behaviour connection: Leading teachers toward change. Principal. Pridobljeno na spletni strani http://www.naesp.org/resources/2/Principal/2004/N-Dp44.pdf

Japelj Pavešić, B., Svetlik, K. in Čuček, M. (2008). Matematične in naravoslovne naloge za nižje razrede osnovne šole [Mathematics and science assessment items for the lower grades of primary school]. Ljubljana: Pedagoški inštitut.

Kalin, J., Valenčič-Zuljan, M., Peklaj, C., Puklek Levpušček, M. in Pečjak, S. (2007). Vprašalnik o vodenju pouka [Questionnaire on the managment of teaching]. Neobjavljen priročnik.

MacBeath, J. (1999). Schools must speak for themselves. London: Routledge.

MacBeath, J. in McGlynn, A. (2006). Samoevalvacija: Kaj je tu koristnega za šole? [Self-evaluation: What's in it for schools?]. Ljubljana: Državni izpitni center.

Mažgon, J. (2010). (Samo)evalvacija kot raziskovalni proces [Self-evaluation as a research process]. V J. Bukovec (ur.), Samoevalvacija – zakonska zahteva ali kazalnik kakovosti [Self-evaluation – a legal requirement or quality indicator] (str. 10–15). Ljubljana: Supra.

Musek Lešnik, K. in Bergant, K. (2001). Samoevalvacija v vzgojno-izobraževalnih organizacijah [Self-evaluation in educational organizations]. Ljubljana: Inštitut za psihologijo osebnosti.

Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19(4), 317–328. CrossRef

Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307–332. CrossRef

Peklaj, C., Kalin, J., Pečjak, S., Puklek Levpušček, M., Valenčič Zuljan, M. in Ajdišek, N. (2009). Učiteljske kompetence in doseganje vzgojno-izobraževalnih ciljev v šoli [Teacher competencies and achieving educational goals in schools]. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Pirc, T. (2010). Prepričanja učiteljev. Neobjavljena seminarska naloga pri predmetu Poglavja iz pedagoške psihologije na podiplomskem študiju psihologije, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani, Ljubljana.

Poljanšek, A. in Bucik, V. (2002). Evalvacija kakovosti [Evaluation of quality]. V Marjanovič Umek, L., Fekonja, U., Kavčič, T. in Poljanšek, A. (ur.). Kakovost v vrtcih [The quality in the kindergartens] (str. 21–35). Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete.

Scheerens, J. (2002). School self-evaluation. V D. Nevo (ur.), School-based evaluation: An international perspective. Advances in program evaluation, Volume 8 (str. 35–69). Elsevier Science.

Schildkamp, K., Visscher, A. in Luyten, H. (2009). The effects of the use of a school self-evaluation instrument. School Effectiveness and School Improvement, 20(1), 69–88. CrossRef

Slavin, R. E., Lake, C. in Groff, C. (2009). Effective programs in middle and high school mathematics: A best-evidence synthesis. Review of Educational Research, 79(2), str. 839–911. CrossRef

Tartwijk, J. V., Brekelmans, M. in Wubbels, T. (1998). Students' perceptions of teacher interpersonal style: The front of the classroom as the teacher's stage. Teaching and Teacher Education, 14(6), 607–617. CrossRef

Vanhoof, J., Van Petegem, P. in De Maeyer, S. (2009). Attitudes towards school self-evaluation. Studies in Educational Evaluation, 35, 21–28. CrossRef

Warm, T. A. (1989). Weighted Likelihood Estimation of Ability in Item Response Theory. Psychometrika, 54, 427–450. CrossRef

Woolfolk Hoy, A., Davis, H. in Pape, S. J. (2006). Teacher knowledge and beliefs. V P. A. Alexander in P. H. Winne (ur.), The handbook of educational psychology (3. izd.) (str. 715–737). New York: Routledge.

Zakon o spremembah in dopolnitvah ZOFVI. (2008). Uradni list RS, št. 36/2008.


« Nazaj na Letnik 21 (2012), Številka 2