« Nazaj na Letnik 10 (2001), Številka 2
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Socialno vedenje in sociometrični položaj predšolskih otrok v vrtcu
Maja Zupančič, Alenka Gril in Tina Kavčič
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 49 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 1. junij 2001
Povzetek: V prispevku predstavljamo mere časovne zanesljivosti in kriterijske veljavnosti Vprašalnika socialnega vedenja predšolskih otrok (SV-P). Zanesljivost temeljnih in sestavljenih lestvic SV-P smo na vzorcu 39-ih otrok preverjale z metodo test-retest v dvomesečnem intervalu ter z metodo časovne stabilnosti v šestmesečnem intervalu na drugem vzorcu 48-ih otrok. Na vseh temeljnih in sestavljenih lestvicah SV-P sta se obe meri izkazali kot ustrezno visoki. Za preizkus veljavnosti instrumenta na zunanjem kriteriju smo izbrale sociometrične pokazatelje otrokove priljubljenosti in nepriljubljenosti med vrstniki. Z vsemi otroki, ki obiskujejo iste skupine v vrtcu kot otroci, izbrani v vzorec (N=54), smo izvedle sociometrično preizkušnjo v kombinirani obliki poimenovanja in parnih primerjav ob skupinski fotografiji otrok. Rezultati na sestavljenih lestvicah SV-P - Socialna prilagojenost, Socialna kompetentnost, Ponotranjanje težav in Pozunanjanje težav - so se v pričakovani smeri in v zadovoljivi meri povezovali s pokazatelji otrokovega sociometričnega položaja v skupini v vrtcu. Dodatno prikazujemo analizo rezultatov 210-ih otrok na sociometrični preizkušnji, ki nam daje vpogled v deleže posameznih položajev otrok v skupini v vrtcu - priljubljeni, prezrti, zavrnjeni, kontroverzni in povprečni - in kaže na izrazito preferenco istospolnih vrstnikov že v obdobju zgodnjega otroštva.
Ključne besede: socialno vedenje, sociometrični položaj, predšolski otroci, časovna zanesljivost, kriterijska veljavnost, vprašalniki