Spletna stran Psiholoških obzorij uporablja piškotke za namene avtentikacije uporabnikov po prijavi na spletno stran, morebitno stalno prijavo na željo uporabnika in za namen beleženja števila ogledov posameznih strani Psiholoških obzorij.
Ali se strinjate, da na vaš računalnik (brskalnik) naložimo piškotke za te namene? Svojo odločitev lahko kasneje tudi spremenite na strani Zasebnost.

Želim izvedeti več

Psihološka obzorja :: Horizons of Psychology

Znanstveno-strokovna psihološka revija Društva psihologov Slovenije

Indeksirana v:
Scopus
PsycINFO
Academic OneFile

Smo člani DOAJ in CrossRef

sien
VSEBINA ZA AVTORJE PREDSTAVITEV UREDNIŠTVO POVEZAVE

Iskalnik

Moj račun

Članki z največ ogledi

 

« Nazaj na Letnik 25 (2016)

flag Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka


Miselni modeli cepljenja, zaupanje v zdravstvo in odnos staršev do cepljenja otrok

Bojan Gjorgjievski

pdf Polno besedilo (pdf)  |  Ogledi: 129  |  flagNapisan v slovenščini.  |  Objavljeno: 6. november 2016

pdf https://doi.org/10.20419/2016.25.456  |  Citati: CrossRef (1)

Povzetek: Na področju zdravstva se v zadnjih letih pojavljajo mnoga protislovna pojmovanja, tudi tista, povezana z odnosom do cepljenja. Del staršev na osnovi svojega razumevanja pojava cepljenju nasprotuje. Namen raziskave je bil primerjati miselne modele laikov s strokovnimi modeli in preučiti povezanost miselnih modelov cepljenja ter zaupanja v zdravnike in sistem zdravstva s stališči staršev do cepljenja otrok. Pri tem smo upoštevali demografske značilnosti staršev in medkulturne razlike med starši iz Slovenije in Makedonije. Zanimala nas je tudi vloga obveznega in neobveznega cepljenja, saj se vedenjska namera pri neobveznem cepljenju pokaže mnogo jasneje. Metodološko je raziskava miselnih modelov temeljila na pristopu Morgana, Fischhoffa, Bostroma in Atmana (2002), ki ima tri faze: (1) pridobivanje strokovnih miselnih modelov, (2) pridobivanje miselnih modelov laikov (tj. staršev) in (3) primerjava obojnih miselnih modelov. Strokovni modeli cepljenja so bili pridobljeni pri petih zdravnikih iz Slovenije in petih zdravnikih iz Makedonije, laični pa v strukturiranih intervjujih s 33 starši iz Slovenije in 30 iz Makedonije. Na osnovi primerjav strokovnih in laičnih miselnih modelov lahko ugotovimo, da se miselni modeli cepljenja pri starših enoletnih otrok razlikujejo od strokovnih miselnih modelov. Večina intervjuvanih staršev, tako makedonskih kot slovenskih, je tudi odgovorila, da bolj zaupa zdravniku kot sistemu zdravstva, in sicer predvsem zaradi v glavnem dobrih izkušenj z izbranim pediatrom. Pri nekaterih slovenskih starših smo opazili težnjo po identifikaciji obveznega cepljenja s prisilo.

Ključne besede: miselni modeli, cepljenje, zaupanje, demografske značilnosti, medkulturne razlike


Citiraj:
Gjorgjievski, B. (2016). Miselni modeli cepljenja, zaupanje v zdravstvo in odnos staršev do cepljenja otrok [The mental models of vaccination, trust in health care system and parental attitudes towards childhood vaccination]. Psihološka obzorja, 25, 175–183. https://doi.org/10.20419/2016.25.456


Seznam literature v članku


Altinkaynak, S., Ertekin, V., Guraksin, A. in Kilic, A. (2004). Effect of several sociodemographic factors on measles immunization in children of eastern Turkey. Public Health, 118(8), 565–569. CrossRef

Banchereau, J. in Steinman, R. M. (1998). Dendritic cells and the control of immunity. Nature, 392(6673), 245–252. CrossRef

Borgman, C. L. (1986). The user's mental model of an information retrieval system: An experiment on a prototype online catalog. International Journal of Man – Machine Studies, 24(1), 47–64. CrossRef

Brookfield, S. (1995). Becoming a critically reflective teacher. San Francisco, CA, ZDA: Jossey-Bass.

Brown, M. T., Lora, A. M., Anderson, M. C. in Sinsky, C. A. (2014). Resolving patients vaccination uncertainty: Going from »no thanks« to »of course«. Family Practice Management, 21(2), 22–26.

Calandrillo, S. P. (2004). Vanishing vaccinations: Why are so many Americans opting out of vaccinating their children? Journal of Law Reform, 37(2), 353–440.

Downs, J., Bruine de Bruin, W. in Fischhoff, B. (2008). Parents' vaccination comprehension and decisions. Vaccine, 26(12), 1595–1607. CrossRef

Farooq, M. U. in Dominick, W. D. (1988). A survey of formal tools and models for developing user interfaces. International Journal of Man – Machine Studies, 29(5), 479–496. CrossRef

Feyerabend, P. (1999). Proti metodi [Against the method] . Ljubljana, Slovenija: Studia humanitatis.

Gellin, B. G., Maibach, E. W. in Marcuse E. K. (2000). Do parents understand immunizations? Pediatrics, 106(5), 1097–1102. CrossRef

Gust, D. A., Strine, T. W., Maurice, E., Smith, P., Yusuf, H., Wilkinson, M. ... Schwartz, B. (2004). Underimmunization among children: Efects of vaccine safety concerns on immunization status. Pediatrics, 114(1), 16–22. CrossRef

Hofstede, G. (1997). Cultures and organizations: Software of the mind. New York, NY, ZDA: McCraw-Hill.

Jeknič, R. (2006). Individualističke i kolektivističke kulture u kontekstu globalizacije: Hofstedeov model i njegova kritika [Individualistic and collectivistic cultures in the context of globalization: Hofsted's model and its critics]. Revija za sociologiju, 37(4), 205–225.

Klekovski, S., Stojanova, D., Jakovlevska, G. in Nuredinoska, E. (2011). Civicus civil society index report for the republic of Macedonia. Skopje, Makedonija: Macedonian center for international cooperation.

Kraigher, A., Ihan, A. in Avčin, T. (2011). Cepljenje in cepiva – dobre prakse varnega cepljenja [Vaccination and vaccines ‒ good practice of safe vaccination]. Ljubljana, Slovenija: Grafika.

Kundi, M., Obermeier, P., Helfert, S., Oubari, H., Fitzinger, S., Yun, J. A. ... Rath, B. (2015). The impact of the parent-physician relationship on parental vaccine safety perceptions. Current Drug Safety, 10(1), 16–22. CrossRef

Likar, M. (2004). Cepiva danes in jutri [Vaccines today and tommorow]. Ljubljana, Slovenija: Arkadija.

Lupton, D. (1997). Consumerism, reflexivity and the medical encounter. Social Science and Medicine, 45(3), 377–381. CrossRef

Maharik, M. in Fischhoff, B. (1993). Contrasting perceptions of the risks of using nuclear energy sources in space. Journal of Envirommental Psychology, 13(3), 243–250. CrossRef

Moray, N. (1987). Intelligent aids, mental models and the theory of machines. International Journal of Man – Machine Studies, 27, 619–629. CrossRef

Morgan, M., Fischhoff, B., Bostrom, A. in Atman, C. (2002). Risk communication: A mental models approach. Cambridge, Združeno kraljestvo: Cambridge University Press.

Norman, D. A. (1998). The design of everyday things. New York, NY, ZDA: Basic Book.

Raithatha, N., Holland, R., Gerrarg, S. in Harvey, I. (2003). A qualitative investigation of vaccine risk perception amongst parents who immunize their children: A matter of public health concern. Journal of Public Health, 25(2), 161–164. CrossRef

Rupnik, T. (2006). Kritična samorefleksija – temelj profesionalnega razvoja in rasti [Critical self-reflection – the basis of professional development and growth]. Socialna Pedagogika, 10(4), 429–466.

Rus, A. (2008). Zaupanje in ekonomska uspešnost [Trust and economic success]. Teorija in Praksa, 45(2), 72–92.

Sturm, L. A., Mays, R. M. in Zimet, G. D. (2005). Parental beliefs and decision making about child and adolescent immunization: From polio to sexually transmitted infections. Journal of Developmental in Behavioral Pediatrics, 26(6), 441–452. CrossRef

Toš, N. (2007). (Ne)zaupanje v institucije: Potek demokratične institucionalizacije v Sloveniji [(I do not) trust in institutions: The process of democratic institutionalization in Slovenia]. Teorija in praksa, 44, 367–395.

Trauth, J. M., Zimmerman, R. K., Musa, D., Mainzer, H. in Nutini, J. F. (2002). Do beliefs of inner-city parents about disease and vaccine risks affect immunization? Journal of the National Medical Association, 94(9), 820–832.

Ule, M. (2003). Spregledana razmerja: O družbenih vidikih sodobne medicine [Overlooked relationships: The social aspects of modern medicine]. Maribor, Slovenija: Aristej.

Van Driel, J. N. in Verlop, N. (2002). The development of preseruice chemistry teachers PCK. Science education, 86(4), 572–590. CrossRef

Vudrag, M. (2014). Cepljenje kot dnevna mora. Le zakaj? [Vaccination as a living nightmare. But why?]. Isis, 6, 35–38.

Wilson, K., Barakat, M., Vohra, S., Ritvo, P. in Boon, H. (2008). Parental views on pediatric vaccination: The impact of competing advocacy coalitions. Public Understanding of Science, 17(2), 231–243. CrossRef

Yehezkel, C., Ben-Ari, M. in Dreyfus, T. (2007). The contribution of visualization to learning computer architecture. Computer Science Education, 2(17), 17–27. CrossRef

Železnik, N. (2009). Miselni modeli radioaktivnosti in odnos do radioaktivnih odpadkov (neobjavljeno doktorsko delo) [Mental models of radioactivity and attitudes towards radioactive waste (unpublished doctoral thesis)]. Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Slovenija.


Citati prek sistema CrossRef (1)

Vaccine Hesitancy Around the World
       Monika Lamot, Andrej Kirbiš
       The Palgrave Handbook of Global Social Problems, 2022
       https://doi.org/10.1007/978-3-030-68127-2_152-1


« Nazaj na Letnik 25 (2016)