« Nazaj na Letnik 10 (2001), Številka 2
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Kaj določa naše vedenje
Marko Radovan
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 41 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 1. junij 2001
Povzetek: V članku predstavljam teorijo razumne akcije (TRA), t.j. model vedenja, ki sta ga v sedemdesetih letih razvila Ajzen in Fishbein (1973; 1980) in koncept recipročnega determinizma, ki predstavlja model vedenja Alberta Bandure (1986; 1997). Oba modela štejemo med socialno kognitivne modele za katere je značilno, da ima posamezen cilj, naj si bo to socialni objekt ali vedenje odvisno od posameznikove interpretacije situacije ter prepričanj v zvezi z njo. V TRA je specifično vedenje odvisno predvsem od specifične vedenjske namere, ki je funkcija dveh kognitivnih dejavnikov: stališč do vedenja in zaznanih normativnih pričakovanj referenčne skupine. Po drugi strani pa Bandura trdi, da je posameznikova motivacija za določeno vedenje oz. usmerjenost k določenemu socialnemu objektu, odvisna od prepričanj o lastni učinkovitosti. V prispevku predstavljam tudi nekatere poskuse sinteze obeh modelov.
Ključne besede: socialna psihologija, teorija razumne akcije, stališča, samoučinkovitost, socialna kognicija