« Nazaj na Letnik 11 (2002), Številka 4
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Dejanske in želene osebnostne lastnosti športnih pedagogov
Saša Cecić Erpič, Dušica Boben, Vlasta Zabukovec in Branko Škof
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 18 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 23. december 2002
Povzetek: V prejšnjem desetletju se je v psihologiji osebnosti uveljavil petfaktorski model osebnosti, ki vključuje dimenzije energije, sprejemljivosti, vestnosti, čustvene stabilnosti in odprtosti. V študiji smo v skladu s petfaktorskim modelom ugotavljali, kakšne so (dejanske) osebnostne značilnosti športnih pedagogov, kakšen je osebnostni profil idealnega predstavnika te poklicne skupine, kot ga ocenjujejo eksperti, ter v kolikšni meri se profila dejanskih in želenih (idealnih) osebnostnih lastnosti med seboj razlikujeta. V članku predstavljamo tudi razlike v osebnostnih lastnostih med različno starimi športnimi pedagogi obeh spolov. V študiji je sodelovalo 76 športnih pedagogov (40 moških, 36 žensk), starih od 24 do 58 let (povprečna starost 39,7 let). Osebnostne lastnosti idealnega športnega pedagoga je ocenjevalo 34 ekspertov s področja športa. Dejanske in želene osebnostne dimenzije smo preučevali z ocenjevalno lestvico BFO. Ugotavljamo, da je za dejanski osebnostni profil športnih pedagogov značilna zmerno visoka izraženost vseh petih dimenzij, kar je relativno skladno s socialnim tipom Hollandove taksonomije, značilnim za učitelje. Idealni športni pedagog naj bi imel v primerjavi z udeleženci enako izraženo dimenzijo sprejemljivosti ter višje izražene dimenzije energije, vestnosti, čustvene stabilnosti in odprtosti. Primerjava med moškimi in ženskimi športnimi pedagogi kaže, da imajo ženske bolj izraženi dimenziji energije in sprejemljivosti. Transverzalna primerjava osebnostne strukture različno starih udeležencev kaže, da se ti ne razlikujejo v izraženosti nobene od petih osebnostnih dimenzij.
Ključne besede: osebnostne lastnosti, petfaktorski model osebnosti, učitelji, športna vzgoja