« Nazaj na Letnik 12 (2003), Številka 1
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Osebnostna struktura malčkov in predšolskih otrok kot jo zaznavajo njihove vzgojiteljice
Maja Zupančič, Tina Kavčič in Urška Fekonja
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 81 |
Napisan v angleščini. | Objavljeno: 5. april 2003
Povzetek: V prispevku prikazujemo rezultate študije, v kateri so vzgojiteljice ocenjevale osebnostne značilnosti eno- do sedemletnih otrok. Namen študije je bil ugotoviti, kako vzgojiteljice strukturirajo svoje zaznave osebnostnih značilnosti različno starih otrok, ki obiskujejo njihov oddelek v vrtcu. Poleg tega nas je zanimalo, ali vzgojiteljice zaznavajo osebnostne značilnosti otrok v odvisnosti od njihovega spola. Vzgojiteljice so na, za slovenski jezikovni prostor prilagojenih, Flamskih bipolarnih ocenjevalnih lestvicah Velikih-pet ocenile petsto osem naključno izbranih otrok, ki obiskujejo njihove oddelke v vrtcu. Z analizo podatkov smo izločile štiri faktorsko strukturo otrokove osebnosti, ki pojasnjuje več kot dve tretjini variance, in sicer v vsaki izmed treh starostnih skupin otrok: med malčki, tri- do pet let starimi otroci in starejšimi od petih let. V skupini malčkov je bilo potrebno iz analize skupno petindvajsetih izločiti pet ocenjevalnih lestvic, ker se le-te niso izkazale kot ustrezne za ocenjevanje individualnih razlik med njimi. Štiri od izločenih lestvic naj bi po predpostavkah tvorile dimenzijo Vestnosti. S faktorjem Intelekt/Odprtost, kot smo ga interpretirale v skupini malčkov, ter kombiniranim faktorjem Vestnost-Intelekt/Odprtost, kot smo ga poimenovale v obeh starejših skupinah otrok, smo lahko pojasnile največji del variance. V vseh starostnih skupinah se je kot drugi največji pokazal faktor Ekstravertnost, medtem ko se je Čustvena stabilnost izkazala kot razmeroma najmanj stabilen faktor. Sprejemljivost se je bolj jasno diferencirala šele v najstarejši skupini predšolskih otrok, ko se je prvič pojavila kot neodvisen faktor. V obeh starejših starostnih skupinah smo odkrile nekaj pomembnih razlik med spoloma. Največje in starostno dosledne razlike smo ugotovile za faktor Vestnost-Intelekt/Odprtost. Vzgojiteljice so na tem faktorju deklice ocenjevale višje kot dečke.
Ključne besede: osebnostna struktura, malčki, predšolski otroci, vzgojiteljice