« Nazaj na Letnik 13 (2004), Številka 3
Go to the article page in English / Pojdi na angleško stran članka
Samoučinkovitost v kontekstu organizacijske psihologije
Maja Fesel Martinčevič
Polno besedilo (pdf) | Ogledi: 27 | Napisan v slovenščini. | Objavljeno: 28. september 2004
Povzetek: V prispevku je predstavljen koncept samoučinkovitosti in njegova povezanost z organizacijskim in delovnim vedenjem. Samoučinkovitost izhaja iz socialno kognitivne teorije A. Bandure in se smatra za pomembno determinanto vedenja. Številne študije potrjujejo njeno povezanost z dejansko učinkovitostjo. Prispevek se najprej osredotoča na opredelitev in teoretsko ozadje koncepta samoučinkovitosti v splošnem. V nadaljevanju pa podaja pregled primerov uporabe koncepta znotraj organizacijske psihologije, bodisi v povezavi s posledicami samoučinkovitosti za zaposlene (dejansko učinkovitostjo, absentizmom, zadovoljstvom in izgorelostjo na delovnem mestu), bodisi v povezavi z oblikovanjem samoučinkovitosti pri zaposlenih (uporabo koncepta samoučinkovitosti pri vodenju in v namene treninga), bodisi v povezavi s svetovanjem za organizacijo ali posameznika (uporaba pri selekciji in oblikovanju delovnih timov). Prispevek ugotavlja, da je uporaba koncepta v povezavi z delovnim in organizacijskim vedenjem koristna in perspektivna, ob tem pa podaja tudi kritiko in smernice za nadaljnjo uporabo in raziskovanje.
Ključne besede: samoučinkovitost, samoregulacija, socialno kognitivna teorija, organizacijsko vedenje, delovna uspešnost, delovna učinkovitost